Tembel Blogcu

Yeteri kadar nedeniniz varsa, her seyi yapabilirsiniz. (Jim Rohn)



Friday, January 15, 2010

Martin Lindstrom'dan Buyology

Sonunda bitirdim! Ellerine de saglik sevgili Martin. Aslinda oldukca ince ve surukleyici bir kitap ama araya uzun bir Christmas ile birlesmis yilbasi tatili, o da yetmezmis gibi uykusuz ucak yolculuklari girince her buldugum firsatta kitap okumak yerine uyumayi tercih ettim. :)
Kitap, kisaca markalarin reklam araciligi ile insan beynindeki etkilerini bilimsel bi sekilde anlatiyor. Yani Amerika'nin yeni yukselen trendi olan "neuromarketing" ile sirketlerin hangi urunun tutup tutmayacagini onceden kestirmesi uzerine yapilan bir arastirma yazisi diyebiliriz.
Zira insanlarin beyinlerinde gerceklesen aktivitelerle (gercek duygularimiz), o esnada ne hissedikleri soruldugunda verdigimiz cevap arasindaki farkliliga dayananan bir arastirma! Kisacasi insanlarin YALAN soyledigi! ya da olmasi gerektigi gibi davrandiklarini (mahalle baskisi)baska bir yaklasim acisiyla anlatan ama butun amacinin bu olmadigi bir kitap.
Hani insanlarin yalan soyledigini bulmak icin 7 milyon dolarlik arastirmaya gerek var miydi bilemiyorum! Bana sorulsa bende soylerdim gibi geliyor. Ama neuromarketing ve functional magnetic resonance imaging (fMRI) gibi kavramlar benim gibi siradan insanlar icin yeni olusan konseptler. Ogrenilmesinde bi sakinca yok gibi! :)
Ha bi de; bir noktaya baktigimda israrla esimin donup o noktaya mecburmus gibi bakmasi, biri esnediginde karsidakinin de esnemeye baslamasi,vitrinde ya da dergide gordugum bi kiyafetin bana da ayni guzellikle yakisacagi saskolozluguna kapilma nedenimin aslinda "mirror neuron"lardan kaynaklandigini ogrenmek beni cok rahatlatti. Zira her baktigim noktaya donulup bakilmasi beni deli ediyordu! :)

No comments: