Tembel Blogcu

Yeteri kadar nedeniniz varsa, her seyi yapabilirsiniz. (Jim Rohn)



Tuesday, March 2, 2010

Film Basliklari


Ispanyol/Latin Amerika sinemasinin en sevdigim tarafi film basliklarini anlayabilmem. Cok sig bir yaklasim gibi gelebilir ve belkide oyle ama dikkatimi ceken ilk sey bu olmustu kutuphanede film secmeye calisirken.

Mesela Amerikalilar daha sofistike ve gunluk hayatda cokda kullanilmayan film basliklarini tercih ederlerken, (zira hala “bu ne ya?” dedigim film isimleriyle karsilasmaya devam ediyorum) Ispanyol sinemasi !Hola! demeyi ogrendigim gunden itibaren benim bile anlayabilecegim film basliklari kullaniyor yapimlarinda.

Sanirim bu farki anlamak cok zor degil; gene pazarlama teknigi ile ilgili olsa gerek. Biri filmi en iyi sekilde nasil pazarlayabilirim, degisik ve carpici bir baslik atmam, insanlarin dikkatini cekmem lazim diye dusunurken digeri de filmi en iyi nasil ozetleyebilirim kaygisi icinde. Bu latin/akdeniz dusunce sistemi ve kulturu bizde de olsa gerek ki film adi alakasiz sekilde Turkce’ye cevrilmis Hollywood yapimlariyla karsilasilasip duruyoruz sinemalarimizda.

Cevrildiginde ayni etkiyi yaratmayan ya da bakip da “simdi bu film basligi, bu filme uymamis efenim” takdiri yeni ve yaratici film isimlerine sebep oluyor beyaz perdelerimizde. Ornegin “The Lovely Bones”, “Cennetimden Bakarken” olmus. Gene otoriteler “An Education” basliginin filmin konusunu yansitma anlaminda yeterli olmadigini kanisina varmis olsalarki bunun “Ask Dersi” olarak cevrilmesine kanaat getirmisler. Yani filmi sahiplenip, simdi bu baslik olmamis ben olsam nasil bir baslik koyardim psikolojisi var birazda.

Bu durtu ve konuyu sadece ve sadece konuyu ozetleme cabasi yazinin basinda da belirttigim gibi Ispanyol sinemasinda da goze carpan basit ve anlasilmasi kolay film basliklarini doguruyor. Ben sikayet etmiyorum acikcasi. Bu lisani anlayana kadar en azindan basliklari anlamaya devam edecegim. :)

1 comment:

esin said...

evet yaa..film başlıkları olayına ben de takığım, özellikle de türkçeye çevirme işine.
Eternal Sunshine of the Spotless Mind oldu bizde "Sil Baştan"...daha ne diim ki...